Kaynak :
pclabs""" Görüyoruz ki, forum/haber gurubu kültürümüz olmadığı için forumda soru soran birçok arkadaş yanlış şekilde soru soruyor, forum/haber grubu kurallarına uymuyor.
Rick Moen ve Eric Steven Raymond tarafından hazırlanan, Yalçın Kolukısa ve Osman Yüksel tarafından Türkçe'ye çevrilen "
Doğru Düzgün Soru Sormanın Yolları/How To Ask Questions The Smart Way" dökümanından önemli bir kısmı burada paylaşmak istiyoruz. Dökümanın tam versiyonuna
buradan ulaşabilirsiniz.
Tüm okuyucularımızdan ricamız, yazının tamamını sindirerek okuması ve bu prensiplere uyması ...Sormadan Öncee-posta ile bir haber grubuna, bir posta listesine, bir İnternet sitesindeki foruma teknik bir soru sormadan önce, şunları yapın:
1.İnterneti arayarak bir cevap bulmaya çalışın.
2.Kılavuzları okuyarak bir cevap bulmaya çalışın..
3.SSS (Sık Sorulan Sorular) leri okuyarak bir cevap bulmaya çalışın.
4.Araştırarak ve deneyerek bir cevap bulmaya çalışın.
5.Yetenekli ve deneyimli bir arkadaşınıza sorarak bir cevap bulmaya çalışın.
6.Şayet bir programcı iseniz, uygulamanın kaynak kodlarını okuyarak bir cevap bulmaya çalışın.
Sorunuzu sorarken, yukarıda sayılanları yaptığınızı belirtin. Böylece sizin tembel bir teneke olmadığınız anlaşılsın. Daha iyisi, bunları yaparak neler öğrendiğinizi de gösterin. Cevaplardan bir şeyler öğrenebileceğini göstermiş olan kişilerin sorularına cevap vermeyi severiz.
Almış olduğunuz hata mesajındaki metni kullanarak Google'da probleminizi aratın(ayrıca Google gruplarını da aratın). Bu sizi doğruca, problemin çözümü olan kılavuza veya haber grubuna götürebilir. İşe yarar bir sonuç alamasanız bile, bir posta veya haber grubunda: "Google'da hata mesajını arattım ama işe yarar bir sonuç elde edemedim" şeklinde bir e-posta yada haber göndermek oldukça iyi bir artıdır.
Sorunuzu hazırlayın. İyice düşünün. Acele hazırlandığı belli olan sorular acele cevaplar alırlar. Daha kötüsü hiç cevap alamayabilirsiniz de. Sorunuzu göndermeden önce problemi çözmek için daha çok çaba göstermek ve bunu ortaya koymak gerçek yardım alma ihtimalinizi artırır.
Yanlış soru sormayın. Yanlış tahminlere dayalı bir soru, J.Herhangi Bir Hacker'ın size baştan savma bir cevap vermesine ve "ne aptalca bir soru" şeklinde düşünmesine sebep olur. Hackerlar bu tür cevaplarında, sizin sorununuzun çözülmesini değil, yaptığınız aptallıktan ders almanızı umarlar.
Asla cevap alma hakkınız olduğunu düşünmeyin. Böyle bir hakkınız yok. Bu tür servisler için bedel ödemediğiniz sürecede olmayacak. Şayet kazanabilirseniz, bir cevap kazanacaksınız. Bunun için sağlam, ilginç, kışkırtıcı bir soru sormalı ve topluluğun bilgisine ihtiyaç duyan değil, bu bilginin artmasını sağlayan biri gibi davranmalısınız.
Diğer taraftan, sorunu açıklayıcı bir hale getirmek ve çözümün üretilmesi aşamasında yardımcı olmaya niyetli olduğunuzu göstermek iyi bir başlangıç sayılır. "Birileri bir başlangıç noktası verebilir mi?", "Benim çalışmamdaki eksiklik nedir?" ve "Hangi siteyi kontrol etmeliyim?" tarzındaki sorular "lütfen bana tam süreci anlatın" şeklindeki bir sorudan daha iyidir ve cevap alma şansınız daha yüksektir. Çünkü doğru cevaba ulaşmak için çaba göstermek ve bunu belirtmek, şayet birisi size başlangıç noktasını gösterirse sonuca gidebileceğinizi göstermek her zaman daha uygundur.
SorarkenForumu Dikkatlice seçin: Sorunuzu nereye soracağınıza iyi karar verin. Şayet aşağıdakileri yaparsanız, dikkate alınmayabilir veya bir zavallı muamelesi görebilirsiniz.:
*sorunuzu, konu ile alakasız bir foruma göndermek
*ileri seviye konuların tartışıldığı bir foruma, başlangıç seviyesinde bir soru göndermek
*birden fazla haber grubuna mesaj atmak
*tanımadığınız veya sizin sorununuzu çözmekle mükellef olmayan birilerine özel ileti gönderirseniz
Hackerlar, kendi iletişim kanallarının allak bullak olmasını önlemek için, konu dışı soruları soranlara hiddetlenirler/köpürürler. Bunun size olmasını istemezsiniz değil mi?
Bu nedenle yapılacak ilk şey doğru forumu bulmaktır. Şayet kişisel çabalarınız(SSS sayfalarını ve kılavuzları okumak gibi) sorunu çözmeye yetmezse, e-posta listeleri gidebileceğiniz son yerlerdir.
Unutmayın ki tanımadığınız foruma bir ileti göndermek her zaman için riskli bir iştir. Örneğin; bir kılavuz sayfasının yazarının sizin kişisel danışmanınız olmasını beklemeyin. Özellikle çevirmenlerin her şeyi bildiğini düşünmeyin. Onlar genellikle, sadece çevirirler; o konuların uzmanı değillerdir. En iyi ihtimalle öğrenen kişilerdirler. Size telefonla yardım edemezler. Sorunuzun iyi karşılanacağını yönünde iyimser fikirlerle hareket etmeyin. Emin değilseniz, ya başka bir listeye gönderin ya da göndermekten tamamen vazgeçin.
Sorunuzun hangi konu içinde olduğunu bilin! En büyük klasik hatalardan birisi; Unix veya Windows programlama ara birimleri hakkındaki soruları, bir dile veya kitaplığa adanmış bir foruma sormaktır. Bunun neden büyük bir gaf olduğunu anlayamıyorsanız, bunu anlayana kadar sorunuzu bekletin.
Genel olarak, konu ile alakalı iyi seçilmiş bir genel foruma gönderilecek bir soru, özel bir tanesine gönderilmiş aynı sorudan daha iyi cevaplar almaya adaydır. Bunun çeşitli sebepleri vardır. En basiti, potansiyel cevap oranıdır. Diğeri topluluğun boyutudur; hackerlar geneli eğitecek cevapları daha çok severler. Nerede hareket, orada bereket. Hackerlar bireyler yerine toplulukları severler.
*Bir geliştiriciye sorulmayı hakedecek kadar iyi bir soru, bütün grubun dikkatine sunulmayı hakediyor demektir. Şayet sorunuzun posta listelerine sorulamayacak kadar aptalca olduğundan şüpheleniyorsanız, bunun proje geliştiricilerini rahatsız etmek için bir özür olmadığını da bilmelisiniz. Geliştiriciler, sizin saçma sapan sorularınıza yanıt vermek zorunda değildirler. Onların değerli zamanlarını aptallıklarınızla harcamayın.
*Listelere sorulan sorular, geliştiricilerin iş yüküne göre dağıtılır. Eğer, siz bir geliştiriciye özel mesaj atarsanız/* hele bir de bu kişi proje lideri ise emin olun hiç boş vakti yoktur*/ cevap alma ihtimaliniz bu kişinin iş yükü ile bağlantılı olarak oldukça düşük olabilir.
*Pek çok e-posta listesi arşivlenmektedir ve bu arşivler arama motorları tarafından kaydedilmektedir. Bu sayede, sizinle aynı sorunu yaşayan birisi, sizin sorduğunuz soruyu ve aldığınız cevabı arama motorları sayesinde bulabilir. Böylece aynı soru, listelere tekrar sorulmamış olur. Her ne kadar arama motorları oldukça iyi işler çıkarıyor olsa da, proje listelerinin pek çoğu İngilizce'dir ve İngilizce bilmeyen Türkler için pek işe yaramazlar.
*Eğer belirli sorular sık sık soruluyorsa, geliştiriciler bu bilgileri, yazılımın dökümantasyonunu geliştirmek için kullanabilir ve böylece karışıklık çıkma ihtimalini azaltabilirler. Şayet bu sorular özelden sorulmuş olsa idi, hiç kimse hangi sorunun daha çok sorulduğunu bilemezdi.
*Listelerin amacı, bilgiyi paylaşmaktır. Şayet özelden ileti gönderirseniz, sizinle aynı problemi yaşayan diğer kullanıcılar bu sorunun cevabından haberdar olamaz ve bu sorun için geliştiricileri tekrar tekrar rahatsız etmek zorunda kalırlar. Bu nedenle her türlü sorunu listede ortaya sormak ve gelen cevapları bütün üyelerin ve daha sonra liste arşivini inceleyecek kişilerin kullanımına sunmak daha doğru bir davranış olacaktır.
Posta listelerinde ve haber gruplarında göndermiş olduğunuz iletinin başlığı, sizin ilk intibanız açısından oldukça önemlidir. 50 yada daha az miktarda harften oluşan bu başlıklar uzmanların, konuya olan ilgilerini sağlamak açısından oldukça önemlidir.
Bu hakkınızı "Lütfen bana yardım edin" gibisinden saçmalıklar ile harcamayın( "LÜTFEN YARDIM!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!" gibi aşırılıkların refleks olarak tepki göreceğini aklınızdan asla çıkarmayın). Acınızın ne kadar büyük olduğunu anlatarak bizi etkilemeye çalışmayın, yemezler. Bunun yerine problemi tanımlayan kısa bir açıklama yazın.
------------------- Devamı Altta!. ------------